فرناز فروتن؛ جمشید پژویان؛ فرهاد غفاری
چکیده
این مقاله اثرات تغییر قیمت انرژی خانگی و سوخت حمل و نقل را بر تقاضای خانوارها در ده کوانتایل مجزا طی سالهای 83-96 از طریق رگرسیون کوانتایل بررسی میکند. نتایج حاکی از آن است که، علامت کششهای قیمتی خودی بر اساس انتظار نظری مورد تأیید میباشند. دو گروه مذکور در تمامی کوانتایل های مصرفی، جانشین هیکس آلن میباشند و در صورتی ...
بیشتر
این مقاله اثرات تغییر قیمت انرژی خانگی و سوخت حمل و نقل را بر تقاضای خانوارها در ده کوانتایل مجزا طی سالهای 83-96 از طریق رگرسیون کوانتایل بررسی میکند. نتایج حاکی از آن است که، علامت کششهای قیمتی خودی بر اساس انتظار نظری مورد تأیید میباشند. دو گروه مذکور در تمامی کوانتایل های مصرفی، جانشین هیکس آلن میباشند و در صورتی که قیمت یکی از این دو گروه افزایش یابد و نیز اگر این افزایش قیمت با جبران مصرف کننده همراه شود، انتظار می رود که تقاضا برای گروه دیگر کالایی افزایش یابد. به علاوه، دو گروه کالایی انرژی خانگی و سوختهای حمل و نقل برای همه کوانتایلهای مصرفی به صورت کالای لوکس ظاهر شدهاند. همچنین، بیشترین درصد کاهش مصرف در اثر افزایش یک درصدی قیمت سوخت، پس از جبران مصرفکننده،، مربوط به کوانتایل 1 یعنی آنها کم مصرفترین خانوارها بودهاند و کمترین آن مربوط به کوانتایل 8 یعنی کوانتایل با بیشترین مصرف میباشد. لیکن کمترین درصد کاهش مصرف انرژی خانگی در اثر افزایش یک درصدی قیمت آن، پس از جبران مصرفکننده،، در کوانتایل کم مصرف 2 و بیشترین آن در کوانتایل پرمصرف 7 اتفاق افتاده است.